Grundejerforeningen
Ny Søndergård
Februar 2003
1. Indledning
Tak
for de tilstedeværendes fremmøde.
Igen
i år betragter jeg det lille fremmøde, som en tilkendegivelse af tilfredshed
med bestyrelsens arbejde, og ikke manglende interesse for, hvad der er sket i
det forløbne år.
2. Generel
information
Indledningsvis
vil jeg gerne anføre, at det forløbne år har været et roligt og godt driftsår,
uden større økonomiske udskrivninger.
a) Hjemmesiden http://www.nysoendergaard.dk
Jeg
erindrer om, at siden indeholder en oversigt over bestyrelsens medlemmer med
tlf. nr. og ansvars områder, standardskøder for handel med de 24 garager bygget
på lejet grund, samt mange andre for foreningen relevante oplysninger.
Hjemmesiden
indeholder for eksempel også foreningens love, formandens beretning og informationsfolderne,
så man altid kan finde dem.
Det
godkendte regnskab og budget kommer efter generalforsamlingen også ud at ligge
på hjemmesiden.
Ejendomsmæglerne
nyder stadig godt af hjemmesiden, om end vi stadig bliver opfordret til at
sende ”hard copies” af dette og hint, til trods for at det ligger på
hjemmesiden. Kassereren opkræver til gengæld gebyrer for ulejligheden.
Medlemmerne
er stadig velkomne med forslag om gode tilføjelser og/eller ændringer til
hjemmesiden. Sådanne forslag bedes
sendt til web-masteren Bugge Jensen på e-mail-adressen bugge@person.dk
b) Nabostridigheder
Jeg
har inden for det sidste års tid fået et flere henvendelser vedrørende nabostridigheder,
som jeg ikke ønsker at komme nærmere ind på her, da det synes at være af mere
privat karakter.
I
den forbindelse skal jeg og resten af bestyrelsen påpege, at vi alle hver i
sær, som boligejere, er ansvarlige for afklaring af sådanne forhold.
Husk
på at bestyrelsen udfører et frivilligt arbejde for foreningen, og derfor ikke
ønsker at få del i disse nabostridigheder, med mindre at det selvfølgelig har
en større betydning for hele grundejerforeningen.
3. Fastelavnsarrangementet
Fastelavnsarrangementet
var, med ca. 100 deltagere, hvoraf cirka halvdelen var børn, igen i 2002 et
stort tilløbsstykke for foreningens medlemmer.
Alle
forhold var helt perfekte, da medlemmerne var mødt med højt humør, og solen
skinnede højt på himlen. Så vidt jeg husker.
Som
de forrige år var der en tønde for de små børn, en tønde for de større børn, en
tønde til de voksne piger og en til de voksne drenge.
Der
blev endnu en gang kæmpet om kattedronninge- og kattekongekroner, så man skulle
tro, at det gjaldt livet. Snakken gik blandt de voksne på hvem den enkelte tænkte
på, når de slog uhæmmet til tønden. Det var til stor moro.
Slutteligt
var der slikposer til børnene, fastelavnsboller og noget at slukke tørsten med.
4. Lokale
anliggender
a) Vedligeholdelse
af garager
Som
det fremgår af lovene, påhviler det ejerne at vedligeholde garagerne, idet
træværk skal fremstå med samme farve, ens og velholdte. Bestyrelsen kan dog iværksætte kollektive
reparationer for ejernes regning.
Bestyrelsen
har tidligere iværksat, og vil fortsat iværksætte, graffiti fjernet for garageejernes
regning, idet udgifterne kun pålægges den udsatte garagebloks ejere.
b) Fællesarealerne
Renovationsordningen:
Bestyrelsen
anser, at ordningen, henset til medlemmernes anvendelse, fungerer godt, men
opfordrer dog stadig medlemmerne til at bruge den kommunale ordning mest
muligt. Den kommunale ordning har vi jo allerede betalt over skattebilletten.
Et
medlem har, onsdag den 12. februar 2003, kl. 23:06, fremsat forslag om at afskaffe
haveaffaldscontainerordningen, eller ved forkastelse heraf at indføre brugerbetaling.
Forslag,
som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal i henhold til foreningens
love, paragraf 6, stk. 2, være indgivet skriftligt med motivering til formanden
senest 8 dage før den ordinære generalforsamling.
Forslaget
er ikke indgivet rettidigt og kan således ikke behandles, men forholdet kan
evt. diskuteres under generalforsamlingens punkt. 8, eventuelt.
Træfældning på fællesarealerne
Bestyrelsen
har, som konsekvens af henvendelse fra primært beboerne omkring det vestlige
fællesareal, undersøgt fordele og ulemper ved at fælde nogle af træerne på
fællesarealerne.
Beboerne
omkring det vestlige fællesareal havde forud for henvendelsen gennemført en
nabohøring ved beboerne omkring dette areal.
Bestyrelsen
har afledt af ovenstående udsendt et skriftligt forslag sammen med indkaldelse
til denne generalforsamling.
I
denne forbindelse har en beboer rettidigt fremsendt forslag om, at grundejerforeningen
melder sig ind i Det Danske Haveselskab for at kunne hente kompetent vejledning
til fællesanlæggenes vedligeholdelse og evt. omlægning.
Disse
rettidigt indgivne forslag behandles under generalforsamlingens punkt 7,
indkomne forslag.
c) Låge
til fællesareal
Bestyrelsen havde tidligere besluttet at fjerne lågen ved fællesarealet mellem Sønderengen og Almindingen, da lågen trængte til vedligeholdelse, og at mange har udtrykt irritation over aldrig at kunne komme ind til fællesarealet ad denne vej.
Som
følge af beboernes henvendelse til bestyrelsen om lågens naturlige begrænsning
for de små børns færden, besluttede bestyrelsen sig for ikke at fjerne lågen,
men at få den sandblæst og malet.
Efter
en nøjere undersøgelse af den eksisterende jernlåge, har bestyrelsen besluttet
i stedet at opsætte en ny trælåge, der er mere vedligeholdelsesvenlig.
Lågen
opføres så snart vejret byder dertil.
5. Tinglysning
af garager
Denne
meddelelse er mere eller mindre en repetition fra sidste års beretning, men
dette skyldes ene og alene vigtigheden i, at hver garageejer sikrer, at
tinglysningen har den rigtige ejer registreret.
Bestyrelsen
har fortsat fokus på at skabe synlighed i garagernes tinglysning, men det kan
ikke påpeges nok, at det er garageejernes ansvar.
Bestyrelsen
har intet ansvar for en situation, hvor der uretmæssigt sker dobbeltsalg, fordi
køber ikke har gennemført den korrekte registrering i tinglysningen.
At
garagehandlen er registreret i skødet på huset er ikke tilstrækkeligt.
Bestyrelsen
har udarbejdet standardskøder ud fra kravene i grundejerforeningens love for
køb/salg af garagerne.
Det
er dog med glæde, at bestyrelsen kan konstatere, at standardskøder bruges flittigt,
da det gør forretningsgangen lettere.
6. Afslutning
Slutteligt
vil jeg benytte lejligheden til at takke den siddende bestyrelse, der igen har
ydet en stor og seriøs indsats for foreningen og dens medlemmer.
En
stor tak til jer, som jeg glæder mig til at se ved den årlige bestyrelsesmiddag
med jeres ledsager, hvilket er den eneste anerkendelse af det frivillige
arbejde, som I yder for Grundejerforeningen Ny Søndergård.
B.S. HANSEN